Představte si situaci, kdy nasedáte do svého milovaného automobilu. Mazlík, kterého s oblibou umýváte a vysáváte, však najednou nestartuje. V panice přejíždíte palubní desku a tachometr ve snaze nalézt odpověď na zásadní otázku: „Co teď?!“. Je velice pravděpodobné, že tento problém vznikl na vašem akumulátoru. Zdali je to tak, nebo jestli se jedná o jiný problém, a jak ho identifikovat, najdete v tomto článku. Odpovíme vám na otázky jako: „Jak se projevuje špatná autobaterie?“ a „Kolik vydrží autobaterie?“.
Akumulátor alias baterie, o co vlastně jde?
Pravděpodobně jste někde viděli, jak nadšenci dětské fyziky napájejí diodu bramborou, anebo pohánějí drobný motorek mincemi a papírem. Na stejném principu fungují všechny baterie včetně té ve vašem autě. Uvnitř pravděpodobně najdete olověné destičky separované těsněním, a to vše je naložené do láku sestávajícího ze zředěné kyseliny sýrové.
Autobaterií je samozřejmě více druhů a liší se jak svým složením, tak využitím. Nejčastěji se setkáme právě s olověnou baterií, která je nadčasovou, osvědčenou klasikou. Pro hybridní vozidla se používají převážně Nikl-metal hydridové baterie, které sice pomalu přestávají být tou nejlepší volbou, ale na trhu mají stále své místo.
Pro nadšence elektro-automobilů zde máme baterie Lithium-iontové a Sodík-nikl-chloridové. Přičemž prvně zmíněné se používají především pro osobní vozidla a ty druhé pro vozy nákladní a hromadné dopravy.
Olověné baterie
Jak již bylo zmíněno, tyto baterie najdete ve většině vozů, především v automobilech se spalovacími motory. Tato baterie průměrně váží 18 – 20 kilogramů, takže i když se jedná v porovnání s ostatními o docela malou baterii, do kabelky ji nedáte. Přívětivou statistikou týkající se této baterie je, že se jich po dovršení jejich životnosti v EU průměrně 95 % zrecykluje.
Většinu, a sice 60% této baterie utváří olovo, 30% elektrolyt a 10% zbylé součástky. Typicky mají olověné autobaterie 45 – 100 ampérhodin a 12 voltů. Což znamená, že průměrná olověná autobaterie má 870 watt-hodin. Možná si říkáte: „To je moc hezké, ale kolik vydrží taková autobaterie?“ Nebojte se, mám pro vás jednoduše uchopitelné vysvětlení, které by mělo uspokojit vaši zvědavost.
Kolik vydrží autobaterie?
Průměrné auto by mělo spotřebovávat okolo 32,25 ampérů, pokud využíváte všechny elektrické spotřebiče najednou. To znamená, že 45 Ah baterii zcela vybijete za 1 hodinu a 27 minut pokud s autem stojíte. Autobaterii o 100 Ah vybijete ve stejné situaci za přibližně 3 hodiny. Nutno podotknout, že baterii za jízdy nabijí alternátor, takže pokud nebudete jezdit krátké úseky a vaše vozidlo bude zcela funkční, baterie se nemůže nikdy vybít.
Jak se projevuje špatná autobaterie?
Jak se projeví špatná autobaterie a jak poznat špatnou autobaterii? Na tuto otázku je hned několik odpovědí. Ta očividná je světelná kontrolka baterie na palubní desce vozidla. Pokud se rozsvěcuje, i když by neměla, nebo bliká, mohlo by to být znamením, že se váš akumulátor rozhodl vstoupit do důchodu. Dalším znamením může být špatně startující motor, nebo stávkující elektronika, jako slabá či blikající světla a vypínající se rádio.
Zde jsou další indikátory:
Oxidace na svorkách baterie
Kolem svorek baterie můžete najít bílý, modrý nebo zelený povlak – to je známka oxidace. Tento problém může vést k horšímu spojení a nižší schopnosti baterie dodávat energii. I když nejde přímo o problém samotné baterie, může to bránit správnému fungování.
Podivný zápach z baterie
Špatná baterie může uvolňovat zápach síry nebo shnilých vajec. Tento zápach značí možné úniky plynu, což může být i bezpečnostní riziko. V takovém případě je třeba baterii co nejdříve zkontrolovat nebo vyměnit.
Kolísání napětí při měření
Pokud máte voltmetr, můžete napětí na baterii změřit sami. Zdravá autobaterie by měla mít napětí kolem 12,6 V v klidovém stavu (při vypnutém motoru) a kolem 13,7–14,7 V při běžícím motoru. Pokud je klidové napětí nižší než 12,4 V, baterie je slabá a může vyžadovat nabití nebo výměnu.
Časté vybíjení baterie
Pokud se baterie často vybíjí, například po jedné noci stání nebo krátkém odstavení, i když by měla být nabitá, je to známka jejího opotřebení nebo problémů v elektrickém systému vozidla.
Závěr
Pokud jste vyměnili nefunkční baterii a problémy stále přetrvávají, může se jednat o poruchu na alternátoru, který baterii za jízdy dobíjí a nebo se zrovna nacházíte v extrémní zimě či vedru což také nemá blahodárný účinek na stav vašeho akumulátoru.
Budu jen rád pokud vás tento článek obohatil o pár vědomostí a třeba vám pomohl vyvarovat se nepříjemným situacím. Je jen málo věcí, které vás podráždí tolik jako návštěva souseda s prosbou o startovací kabely.
Související článek: Nejnižší a maximální rychlost na dálnici a kdo po ní může jet?
Zdroje: Zpětný odběr EU
Pavel Hanák pracuje jako recepční v hotelu, kde neustále nachází inspiraci pro své příběhy. Jeho vášní je totiž kreativní psaní a čtení klasické literatury. Tyto aktivity mu přinášejí radost a spokojenost. Když si ovšem potřebuje utřídit myšlenky, chodí běhat ven do přírody.